Zapraszamy osoby szukające lepszego połączenia ze sobą cielesnym, ze swoimi uczuciami i potrzebami.
Podczas zajęć wykonujemy ćwiczenia, które służą zwiększeniu świadomości swojej postawy, oddechu, odczuć i blokad.
Zajęcia obywają się w środy w godzinach 19 - 21.30.
Metoda A.Lowena uruchamia ciało i umysł. Emocje zablokowane w ciele mogą znaleźć ujście, łatwiej niż jedynie poprzez nazywanie ich. Ćwiczenia bioenergetyczne (lowenowskie) ułatwiają rozmrożenie ekspresji i rozwinięcie lepszego kontaktu z sobą samym i z innymi.
Spotykamy się w małej, bezpiecznej grupie, aby pogłębić kontakt z ciałem i emocjami, integrować swoje doznania, potrzeby i lepiej poznać samych siebie.
Na czym koncentrujemy się pracując w grupie ćwiczeniowej?
- czuciu, rozpoznawaniu i wyrażaniu swoich emocji
- zwiększeniu świadomości
- zwiększaniu umiejętności wyrażania siebie w sytuacjach społecznych i bliskich związkach
- zwiększeniu własnej pojemności emocjonalnej
- doświadczaniu poczucia sprawczości, sięgania i umiejętności stawiania granic
- budowaniu kontaktu ze sobą prawdziwą/prawdziwym, czyli ze swoim ciałem.
Wydaje się, że w Polsce nurt ten trafia przede wszystkim do ludzi młodych, bądź młodych duchem, ukierunkowanych na poznanie, odczuwanie, integrację doznań z ciała, myśli i emocji, oraz zorientowanych na rozwój i dążących do „czegoś więcej”.
Grupy ćwiczeniowe rozwijające służą pełniejszemu doświadczaniu siebie i bycia w relacji z drugą osobą. To dobry sposób na rozpoczęcie przygody terapeutycznej i wprowadzanie zmian w swoim doświadczaniu i życiu.
Moje doświadczenie w tym nurcie terapeutycznym, również tak się zaczęło. I toczy się do tej pory. Bardzo korzystam z tego doświadczenia w życiu osobistym i w mojej pracy, podczas spotkań i rozmów. Harmonia, gracja, o której mówił sam Lowen, może wiązać się po prostu z czuciem siebie, mocnym staniem nogami na ziemi, osadzeniem w rzeczywistości.
Tak proste stany jak właśnie stanie, oddychanie niestety są często niedostępne dla nas. Stoimy, ale bez stania, niewidzialnie tocząc się nad ziemią - jak śpiewa Fisz. Oddychamy, mając nieruchomą klatkę piersiową. Jak często jesteśmy na bezdechu lub wyczekujemy ze wstrzymanym oddechem? Odcinamy się w ten sposób od swoich emocji i potrzeb. Blokując czucie potrzeb, blokujemy też dostęp do żywotności i energii w ciele. Płynność ruchu, myśli, przepływu emocji i bycia to cel, do którego dążymy w terapii.
Lowen mówi też o tym, że nic nie potrzebujemy ponad to, co mamy w danej chwili, tak jak śpiewa Natalia Przybysz „nazywam się niebo, mam wszystko, co trzeba, nazywam się księżyc i słońce”. Pragniemy holistyczności, wolności, szczęścia - Lowen zebrał to wszystko w swojej teorii i ćwiczeniach, uszeregował i stworzył skuteczną psychoterapię.
Sesje:
(1) Uziemienie, czucie
Po to by otwierać się na wewnętrzną równowagę, świadomość, stwarzać w sobie przestrzeń do czucia, świadomego oddechu
(2) Moja przestrzeń
Czyli moje granice. Jak je stawiam? Czy dbam o własne potrzeby, wyrażam uczucia i jednocześnie sięgam po wsparcie otoczenia? Jak odbieram granice stawiane mi przez innych?
(3) Oprzeć się na miednicy
O kobiecości/ męskości, o sile.
(4) Otwarte serce
Czy mogę przyjąć to co czuje moje serce, czy mogę zaakceptować siebie taką/ takim jaką/jakim jestem i dać sobie oparcie, zawsze.
(5) Sięgam
O radości i ryzyku sięgania, o dążeniu mimo ograniczeń, o wierze w sukces.
(6) Przyjmuję, pozwalam puszczam
O zakańczaniu, odpoczywaniu.
Przeciwwskazaniem do udziału w zajęciach są niektóre choroby, urazy, zdarzenia traumatyczne.
Koniecznie proszę o informowanie o tym przy zapisie. Również osoby wrażliwe na krzyk lub będące w stanie osłabienia, karmiące piersią, prosimy o informowanie o tym przy zapisie na zajęcia. Jeżeli ktoś jest w terapii, to warto, aby terapeuta wiedział o uczestniczeniu w grupie ćwiczeniowej.
Sytuacje uniemożliwiające udział, to:
- stany psychotyczne
- terapia psychotropowa
- ciąża i okres połogu
- różnego rodzaju stany zapalne i ostre
- padaczka
- jaskra.
Prosimy o przyniesienie ze sobą luźnego, wygodnego stroju
np. dresów, matę do ćwiczeń, ręcznik i wodę.
Zapraszamy do udziału w wybranych zajęciach lub w całym cyklu spotkań, co rekomendujemy, ze względu na to, że tworzą one spójną całość: w taki sposób, że pierwsze zajęcia są niejako wstępem do kolejnych.
Zajęcia obywają się w środy w godzinach 19 - 21.30.
Zapisy i informacje na adres e-mail:
opdroga@gmail.com | 509 806 002
Omawiamy:
I fazy rozwoju psychologicznego, czyli jak pierwsze 3 lata życia dziecka odtwarzają się i powtarzają i wołają
II wzorce przywiązania rodzica i dziecka: "jeżeli mój wzorzec nie jest ufny, to co dalej....."
III rozumienie i umiejętności społeczne, czyli jak włączać do współpracy i budować pewność siebie
IV samoregulację i samokontrolę, czyli: jak wspierać w radzeniu sobie ze stresem i frustracją, o wpływie naturalnego niedostrojenia w relacji rodzic dziecko oraz o ciele, jako o dobrym kontenerze uczuć.
Cykl 4 spotkań, każde w czwartek w godzinach 18-21.
Miejsce: Ośrodek Psychologii Droga
Ul. Zegrzyńska 17
Legionowo
Zgłoszenia na email: opdroga@gmail.com
Wpłata na konto Ośrodka Psychologii Droga: 82 1870 1045 2083 1044 8986 0001
Prowadzi: Iwona Mateuszuk psycholog, diagnosta pracujący z dziećmi i rodzinami od 20 lat, facylitatorka pracy z ciałem w metodzie A.Lowena.
Zaproszeni są oboje rodzice.
Proszę o zabranie luźnego stroju i ciepłych skarpetek (podczas zajęć chodzimy boso lub w skarpetkach, siedzimy na podłodze) oraz wody i maty do ćwiczeń jeżeli macie Państwo (będą też maty i poduszki na miejscu) oraz notatnika i długopisu.
Przeciwskazaniem do udziału w zajęciach są:
- stany kryzysu, silnego napięcia psychicznego
- epilepsja, jaskra
- ciąża (karmienie piersią jest przeciwskazaniem względnym).
Proszę o zgłoszenie, jeżeli jesteście Państwo w sytuacji rozwodu, rozstania lub po rozstaniu, jeżeli nie komunikujecie się ze sobą oraz jeżeli jesteście w trakcie psychoterapii lub farmakoterapii.
Rodzicielstwo to proces, może być bardziej twórczy, im bardziej jest świadomy i zaangażowany-
wejdź na drogę, otwórz głowę i zobacz co się stanie.....
Grupowy trening pewności siebie i asertywności
Zapraszamy dzieci i młodzież w wieku 11-14 lat, aby:
+ uczyć się technik radzenia sobie w sytuacjach trudnych
+ poznawać zasady dobrej komunikacji
+ znajdować wspólną przestrzeń do spotkania i rozmowy
+ uczyć się wzajemnie od siebie.
Badania pokazują, że udział w zajęciach treningowych zmniejsza o 40% uwikłanie w sytuacje przemocy rówieśniczej, poza tym korzystnie wpływa na rozwój zainteresowań i zaangażowania społecznego.
Pracujemy metodami aktywnymi, warsztatowymi, z elementami technik pracy z ciałem.
Prowadzić zajęcia będzie Iwona Mateuszuk - psycholog, facylitatorka metody A. Lowena.
Zapraszamy dzieci i młodzież, którzy są otwarci na nowe relacje i chcą rozwijać swoje umiejętności społeczne oraz tych, którzy czują się niepewnie w grupie i szukają nowych dróg do przyjaźni.
Cykl 12 zajęć po 1,5 godziny, zawsze w poniedziałki w godzinach 18 - 19.30.
Udział w grupie jest poprzedzony konsultacją indywidualną.
Rodzice dzieci uczestniczących w zajęciach otrzymują 50% zniżki na Warsztaty Twórczego Rodzicielstwa.
Informacje i zapisy:
opdroga@gmail.com
Coaching rodzicielski to metoda pracy z rodzicem/rodzicami, polegająca na określaniu celów wychowawczych i znajdywaniu sposobów ich osiągania, w oparciu o własne zasoby.
Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy ze swoich potencjalnych możliwości i siły, które może wykorzystać w procesie wychowania swojego dziecka. Zwykle – w trudnych sytuacjach rodzicielskich, koncentrujemy się na problemach, słabościach, niedoskonałościach, poczuciu porażki i rozczarowania. Mamy też często poczucie bezradności i braku wsparcia w swoich trudnościach oraz zagubienia właściwego kierunku działania.
Coaching rodzicielski pomaga odszukać ten kierunek, odkryć i wykorzystać swoje zasoby oraz zasoby dziecka, zyskać poczucie wpływu na jego wychowanie, kształtowanie jego pożądanych postaw, a także – na jakość relacji rodzica z dzieckiem.
W czasie pracy coachingowej rodzice mają szansę min:
- poznać lepiej siebie i swoje dziecko
- zobaczyć swoje rodzicielstwo, jego mocne i słabsze strony, w szerszej perspektywie
- nauczyć się stawiać sobie realne cele wychowawcze
- znaleźć optymalne sposoby pokonywania trudności
- wzmocnić się w swojej roli rodzicielskiej
- nauczyć się czerpać pełniejszą satysfakcję z relacji z dzieckiem
- określić swoje najważniejsze wartości i zweryfikować przekonania rodzicielskie
- dokonywać pozytywnych zmian w swojej postawie wychowawczej
- nauczyć się wspierać swoje dziecko i koncentrować się na przyszłości w procesie wychowawczym
Praca z coachem opiera się na wzajemnym zaufaniu rodzica i coacha, który uznaje i szanuje wiedzę i umiejętności rodzica oraz jego znajomość własnego dziecka. Coach towarzyszy rodzicowi w określeniu jego celu/celów i poszukiwaniu najlepszych dla niego i dziecka rozwiązań.
Na pierwszym spotkaniu rodzic wspólnie z coachem określa cel, na którym zamierza pracować.
Przed rozpoczęciem coachingu – zapraszamy na rozmowę konsultacyjną, w celu określenia, czy jest to odpowiednia forma pomocy dla konkretnego rodzica.
W uzasadnionym przypadku- możemy zaproponować inne, bardziej właściwe działania.
Coaching nie jest terapią, ani alternatywą do tej formy pomocy.
Coaching rodzicielski obejmuje ok. 6 spotkań. Może w nim uczestniczyć jeden lub dwoje rodziców.
Jedna sesja trwa 90 minut
Tamara Pocent - mediatorka, coach ICC, konsultantka w sprawach rodzinnych, małżeńskich i wychowawczych , edukatorka w zakresie komunikacji i relacji interpersonalnych, trenerka umiejętności społecznych i wychowawczych.
Mediacje to najbezpieczniejszy, najbardziej humanitarny, ekologiczny i skuteczny sposób rozwiązywania konfliktów. Pozwalają na swobodne wypowiedzenie się każdej ze Stron, wzajemne wysłuchanie, przedstawienie problemu z perspektywy każdej z nich, dbałość o to, aby zostały nazwane i zrealizowane potrzeby oraz interesy jednej i drugiej Strony. Istotne jest to, że potrzeby te są traktowane jako jednakowo ważne. Jest to warunek, aby wypracowywane potem wspólne rozwiązanie mogło być satysfakcjonujące dla każdej ze Stron i trwałe. W mediacjach rodzinnych, które dotyczą konfliktów z udziałem dzieci – szczególną wagę przywiązuje się do dbałości o ich potrzeby i ochronę przed skutkami konfliktu rodziców. Mediacje zalecane są szczególnie w sytuacji planowanego rozstania, zanim małżonkowie złożą pozew o rozwód lub zrealizują zamiar separacji. Do tych sytuacji można przygotować się w czasie mediacji i znaleźć sposób, jak przygotować na nie dzieci.
Mediacje znajdują zastosowanie również w pozarodzinnych obszarach, np. w sporach sąsiedzkich, konfliktach pracowniczych, w których Strony chcą znaeźć wspólne, sprawiedliwe rozwiązanie, bez angażowania sądu.
Kim jest a kim nie jest mediator?
Mediator jest specjalistą w dziedzinie komunikacji i rozwiązywania konfliktów, posiadającym konieczne kwalifikacje do prowadzenia mediacji. Jest osobą kierującą procesem mediacji; zapewnia Stronom bezpieczne warunki rozmowy, wspiera proces ich komunikacji i wzajemnego zrozumienia; dba o to, aby wypracowane przez nie rozwiązanie było sprawiedliwe dla każdej z nich, tj, maksymalnie zgodne z ich potrzebami i możliwościami. Kiedy Strony wynegocjują najlepsze - ich zadaniem - rozwiązanie, mediator pomaga im sporządzić pisemną ugodę, w której będzie zawarte wyłącznie to, na co się one umówią. Mediator nie wskazuje Stronom rozwiązania oraz nie ocenia ich ugody. Dba jednak, aby była ona zgodna z prawem oraz w najwyższym stopniu odpowiadała na potrzeby Stron ( z uwzględnieniem potrzeb dzieci w kwestiach, które ich dotyczą) tak, aby mogły ją z przekonaniem zaakceptować i realizować.
Medaitor nie pełni roli terapeuty, arbitra, doradcy, adwokata.
Jakie konflikty można rozwiązywać w mediacji?
W mediacji można rozwiązywać wszelkie konflikty, w których obie Strony pragną się porozumieć .
Zasady mediacji:
Korzyści z mediacji dla stron, min:
Najczęstsze kwestie poruszane w mediacjach rodzinnych:
- ustalenie zasad kontynuacji związku (w sytuacjii konieczności wprowadzenia zmian,będących alternatywą wobec rozstani
- ustalenie warunków rozwodu lub separacji
- podział odpowiedzialności rodzicielskiej - sporządzanie planu wychowawczego po rozstaniu/rozwodzie rodziców
- poprawa komunikacji i współpracy rodzicielskiej między rodzicami, którzy nie mieszkają razem
- ustalenie (ew. nowych) warunków kontaktów rodzica z dzieckiem w sytuacji oddzielnego zamieszkiwania rodziców
- kwestie finansowe i majątkowe - ustalenie zasad współpracy rodzicielskiej po rozstaniu/ rozwodzie
- poprawa współpracy partnerskiej, rodzicielskiej
• poprawa relacji między rodzicami a dorastającymi lub dorosłymi dziećmi
To Strony zgłaszają kwestie, w których będą poszukiwały rozwiązań w czasie mediacji.
Mediacje pozasądowe i sądowe
O mediacjach pozasądowych, tj. podejmowanych z inicjatywy jednej lub obu Stron konfliktu mówimy wtedy, kiedy w spór nie jest zaangażowany sąd. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, kiedy skonfliktowane osoby chcą samodzielnie – przy pomocy mediatora - rozwiązać konflikt, nie widząc konieczności zwracania się do sądu, lub mają taki zamiar, ale przedtem chcą zawrzeć ugodę, o której zatwierdzenie poproszą sąd (np. małżonkowie, którzy planują rozwód i chcieliby przedtem porozumieć się w kwestii warunków rozstania i podziału opieki nad dzieckiem)
Warto zwrócić uwagę, że na ogół mediacje podejmowane przez Strony, zanim ich sprawa trafi do sądu, mają większe szanse powodzenia. Im niższy poziom konfliktu, tym mniejszy poziom emocji i stresu, które zakłócają racjonalne myślenie, postrzeganie rzeczywistości, koncentrację na przyszłości, dostrzeżenie perspektywy drugiej Strony. Eskalujący konflikt, co często ma miejsce w czasie postępowania sądowego, utrudnia komunikację i oddala od wspólnej pracy nad porozumieniem. W mediacji nie ma miejsca na walkę i rywalizację, które często toczą się w sali sądowej. Mediacja opiera się na współpracy obu Stron.
Jak wygląda postępowanie mediacyjne:
W przypadku mediacji pozasądowych – mediacje są podejmowane na podstawie umowy ze Stronami (zgody na mediację). W przypadku mediacji skierowanych przez sąd – na podstawie postanowienia sądu. Mediator odbiera zgodę na mediację.
Mediator spotyka się indywidualnie z każdą ze Stron, (spotkanie trwa 60 min) , przed przystąpieniem do mediacji, a następnie -na sesji wspólnej Wspólne sesje mediacyjne trwają 1,5 godz. i jest ich na ogół kilka. Zawsze Strony decydują, czy chcą nadal uczestniczyć w mediacji .
Jedynym dokumentem jaki pozostaje po mediacji , jest pisemna ugoda (jeśli zostanie zawarta) oraz- jeśli mediacja była zlecona przez sąd - protokół z postępowania mediacyjnego, w którym są zwarte jedynie podstawowe informacje. , takie jak:. kto uczestniczył w mediacji, daty sesji oraz wynik mediacji. Zgodnie z zasadą poufności, mediator nie przechowuje notatek, sporządzanych w czasie rozmów ze Stronami.
Tamara Pocent - mediatorka, coach ICC, konsultantka w sprawach rodzinnych, małżeńskich i wychowawczych , edukatorka w zakresie komunikacji i relacji interpersonalnych, trenerka umiejętności społecznych i wychowawczych.
Diagnoza wymaga minimum 2 spotkań konsultacyjnych, po 50 minut każde spotkanie. Prowadzona jest z użyciem metod testowych, wywiadu i obserwacji. Zapisana zostaje opinia o rozwoju oraz zalecenia dla opiekunów i wychowawców.
Sporządzanie opinii opisującej system rodzinny, bądź funkcjonowanie psychofizyczne
danej osoby - wyrażającej zgodę na sporządzenie opinii.
Do sporządzenia opinii niezbędne są minimum 2 spotkania, prowadzone są badania z zastosowaniem wywiadu, obserwacji i testów.
W zakres szkoleń wchodzą takie obszary jak: rozwój człowieka, rozwój dziecka, diagnoza i postępowanie w sytuacji przemocy, treningi umiejętności społecznych takich jak: motywacja, komunikacja (interpersonalny), negocjacje, asertywność oraz zagadnienia psychologii (psychologia humanistyczna, społeczna itp.),
Warsztaty są organizowane cyklicznie, po zebraniu grupy zainteresowanych osób. Prowadzone są z zastosowaniem technik multimedialnych i ćwiczeniowych. Tematy, terminy i koszty najbliższych warsztatów wkrótce. Minimalna liczba osób chętnych do udziału w zajęciach, tak abyśmy mogli pracować w grupie, to 5 osób.